יום חמישי, 6 בדצמבר 2007

כל אחד והמינוס שלו

רואים את ישומון מזג האויר? איזו הקלה. השמש שוב זורחת כאן והטמפרטורה נוחה, רק מינוס 11 מעלות. לישראלים כמונו, שהמינוס היחיד המוכר להם הוא המינוס בבנק, רווח קצת להשתזף בשמש נעימה של מינוס 11 בששה בדצמבר. לשאלת רבים: לא, לא נמאס מהשלג גם ביום השלישי לרדתו. ואם זה מתחיל להרגיז, חושבים רגע על הקיץ במישור החוף והשפלה וזה עובר מייד.



* * *
במרכז קניות באומהאה שבנברסקה רוקן אתמול מטורף תמהוני את מחסנית הנשק שנשא ברשיון וחיסל שמונה בני-אדם ואת עצמו כי רצה "להתפרסם ולעזוב את העולם בסטייל". מנדי וגורי, שהם 40% מצאצאי הרשמיים, התפלאו איך זה שהשומרים לא גילו את הנשק בכניסה. הסברתי להם שבאמריקה אין מאבטחים, לא בכניסה לקניונים ולא בשומקום פרט לנמלי התעופה. ביום שאמריקה תתחיל להציב שומרים בקניונים, היא תפסיק להיות אמריקה.

* * *

מיט רומני (מ' שוואית), מועמד רפובליקאני לנשיאות ארה"ב, עשוי להיות הנשיא המורמוני הראשון של האומה האמריקאית. אתמול לא התבייש לפרוש את אמונתו הדתית בנאום שלא ירד מהכותרות. רוב האמריקאים הודו בסקר דעת קהל שיהססו אם לתת את קולם למועמד אתאיסטי, מוסלמי או מורמוני. מועמדים מכל צבעי הקשת כבר יש: אוואנג'ליקני, היספני ונשי (הילארי קלינטון) ואפרו-אמריקאי (ברק אובאמה), לצד חמישה קאתוליים. אם להאמין לסקרי הדעת הקהל, לכל אלה סיכויים טובים יותר מאשר למורמוני להבחר לתפקיד השני החשוב בעולם (אחרי יו"ר הסתדרות המורים בישראל). כאמור, כל אמריקאי רביעי יהסס אם לתמוך במועמד מורמוני.

הבעיה הגדולה של רומני איננה עם ציבור האתאיסטי בארה"ב (יש מיעוט כזה) אלא דווקא עם האמריקאיים שהולכים לכנסיה, עם הזרם המרכזי של אמריקה הדתית, שאינו תופש את המורמוניות כסניף של הנצרות אלא כמשהו אחר לגמרי.

רומני נדרש אתמול לשאלה הזו ואמר בכנות: אמריקה צריכה נשיא מאמין שינהיג אותה. לא כל-כך חשוב לה במי מאמין הנשיא, כל עוד יש לו סולם ערכים העולה בקנה אחד עם המסורת היהודית-נוצרית המשקפת את הרוח האמריקאית.

מצא חן בעיני רומני. יש בו משהו תמים, ערכי, עיקש ורך בעת ובעונה אחת. נדמה לי שהוא בדיוק הנשיא שאמריקה צריכה כדי לרדת בחזרה למציאות ולקחת את עצמה בידיים. מצד שני, תראו מי שמדבר: אפילו מכונית עוד לא הצלחתי לקנות וכבר יש לי מה להגיד בבלוג על הנשיאות לארה"ב.

מעניין מי ייבחר ראשון לתפקיד ההנהגה: רומני בארה"ב או מקבילו הישראלי, משה פייגלין. לשניהם יש קליינטים דומים שהם צריכים לשכנע: ציבור דתי כמותם שחושב שהם פחות לגיטימיים ממנו.

אין תגובות: