יום שני, 17 בדצמבר 2007

קיצור תולדות הפידבק, או: חשיבה חיובית באיביי

אוקי. אז הנה מצאנו סוף סוף מכונית. שברולט ונצ'ר שנת 2000, עם קילומטראז' נמוך במיוחד - 59 אלף מייל, שהם פחות או יותר מה שאמריקאי נוסע בשבוע לשופינג וחזרה. התמזל מזלנו (כך לפחות אנו חושבים, אלא אם יתברר אחרת, חלילה) ונפלנו על בונבוניירה שמורה במיוחד שהבעלים שלה, אשה מבוגרת בשם פלורנס, כמעט ולא השתמשה בה. אז למה היא מכרה, אתם שואלים. ובכן, היא נפטרה. סיבה מספיק טובה להפטר מהמכונית עבור הבן שלה, ג'ו, שכבר מתחיל לחלק את הירושה.

אבל לא על זה רציתי לספר היום אלא על תקרית מעניינת שהיתה לי באיביי. במסגרת חיפושינו אחר מכונית צד את מבטנו מכרז מעניין, דודג' קרוואן 1999. המוכר - סוחר מכוניות מניו-ג'רזי - ביקש עבורה 5,000 דולר על קניה מיידית אבל היה פתוח להצעות. הצעתי 2,500 והוא חזר תוך שעתיים במייל עם תשובה חיובית. אלא שבדיוק באותו רגע סיכמנו עקרונית על השברולט שלמרות שמחירה היה כפול משל הדודג' - היא נראתה כמו עסקה הרבה יותר טובה (מוזר - כך חשבתי גם לפני שהתחתנתי).

איך מבטלים עסקא באיביי? לא מבטלים.

אז חיפשנו תירוץ טוב.

"צר לי להודיע לך שבגלל נסיבות אישיות שאין כאן המקום לפורטן לא אוכל לממש את העסקא", כתבתי במייל לדילר מניו ג'רזי (הלו - באנגלית!), "אני מתנצל על עגמת הנפש שגרמתי לך בביטול העסקא ומציע לפחות לפצותך בתשלום עבור שתילת המודעה מחדש באיביי".

וכאן באה הסוכריה.

"אם תרצה, ארשום עבורך פידבק חיובי. מקווה שגם אתה תעשה כך, למרות שיש לך את כל ההצדקה לעשות ההיפך. שיהיה לך חג שמייח", חתמתי (האדיבות הישראלית הידועה).

- "80 דולר", השיב לי הדילר, "זה מה שעלה לי להכניס את המודעה לאיביי".

עבדכם אמנם ישראלי, אבל לא עשו אותו באצבע. ברור מהיר בגוגל החזיר סכום נמוך בהרבה. הערתי לו על כך והוא התפתל. לא סיכמנו כלום.

במקום להאריך - אקצר. אתמול אני מקבל מייל חגיגי מאיביי. קונגרטיוליישנס, זה עתה זכית בפידבק החיובי הראשון שלך. הייתי סקרן לראות מי הספיק כבר לפרגן לי, והרי ב-44 שנותי הקצרות טרם הספיקותי לבצע ולו עסקא אחת למרפא באיביי, וחותנתי שתחיה - מגדולות המפרגנים לי בכל הזמנים - לא שמעה מעודה על איביי כך שאין רבע סיכוי שהיא זו שרשמה לי פידבק חיובי.


אני לוחץ על הלינק והכל מתברר לי תיכף. זה הדילר מניו ג'רזי.
בחור פיקח. הוא הבין שעסקא כבר לא תצא לו ממני ועשה חשבון פשוט: לתת לי פידבק שלילי נזעם - לא כדאי לו, שהרי הפידבק השלילי שלי כלפיו יזיק לו הרבה יותר (כדילר). מה עשה? רשם לי פידבק חיובי בהאי לישנא:
"Wow! Can't get much better than that"

בעברית חופשית:
"יא אללה! יותר טוב לא יכול להיות".

אחרי שתי דקות אני מקבל ממנו במייל בקשה מרומזת:
?Can you leave me positive feedback

על כך אני משיב לו:
How about:
"Honest and very reasonable seller. eBay would surely benefit from such traders."?

והוא עונה:
בסדר.

שנינו יצאנו נשכרים. הוא, כדילר, קיבל עוד פידבק חיובי. ואני כקונה מתחיל הספקתי כבר לצבור 100% פידבק חיובי. לא רע, בהתחשב בעובדה שעדיין לא קניתי באיביי אפילו מסטיק.

המסקנה? אמריקה, ורסאנו. הכל יחסי ציבור.

אין תגובות: