יום ראשון, 7 בספטמבר 2008

מרוב עצים לא רואים את האדם


קוראי הנאמנים ברחבי היבשת אינם מורגלים בכך, אבל כיוון שמתבשל אצלי כבר הרבה זמן איזה דבר תורה חצי-מדעי, חש הנני צורך עז לפרסמו כאן לרגל ט"ו בשבט. ואל תגידו לי שעכשיו לא ט"ו בשבט - חידוש כביר כזה אי אפשר לכבוש לאורך זמן.

הסכיתו, אם כן, ושמעו נא המורים.

בפרשת השבוע שעבר, פרשת שופטים, מובא הפסוק: "כי האדם עץ השדה" (אתם רואים? גם כן לא בט"ו בשבט ואף אחד לא יצא להפגנות).

הגמרא כמובן שואלת מייד (אל תבקשו ממני מראי מקום ותפסיקו להפריע באופן כללי, אחרת אפסיק לכתוב לאלתר):

"וכי האדם עץ השדה הוא?" - כלומר, איזו מין השוואה היא זאת?

הסברי המפרשים ידועים: העץ מוציא פרות וכך מוטל גם על האדם (במעשים טובים, בבנים ובני בנים). העץ קשור כל הזמן לשורשו וגם העצים הגדולים ביותר לא יוכלו להתקיים ללא שורשים; כך קשור גם היהודי לשורשיו שהם תורה ומצוות, ועוד כהנה וכהנה.

ואני הקטן, שמרבה להרהר בבריה הנפלאה הזאת שקרויה עץ (סביבנו ישנם כאלה למכביר ואיני מתלונן על כך אלא בעונת האלרגיה), אציע לקוראי הסבר צנוע בהרבה. אם מחפשים מכנה משותף לכל העצים בעולם, מוכרחים לשלול את עניין הפרות - הרי רק מקצתם טוענים פרות ואילו מרביתם עצי סרק.

המכנה המשותף לכל העצים הוא הפונקציונאליות שלהם. אחד מתפקידיו המרכזיים של העץ (פרט לכך שהוא מאט את קצב סחף הקרקע) הוא לקחת מהסביבה את היסוד ההרסני לבני אדם ושמו פחמן (אגב, תוצר לוואי של המהפיכה התעשייתית) ולהפוך אותו לחמצן. במלים אחרות: העץ הוא מטהר אויר. לטרנספורמציה מעין זאת נדרש גם האדם; בלשון החסידות קוראים לזה "אתהפכא", ובעברית מודרנית: טרנספורמציה. האדם נדרש לקחת את הפסולת ואת הרע ולהפכם לטוב, זו תכליתו ועיקר עבודתו, ובזה - במימד הפונקציונאלי - הוא שווה לעץ.

זה דבר התורה שלי (תודו שהוא קצר יותר מ"פסוקו של יום"). מי שזה לא מוצא חן בעיניו, לא חייב להזמין אותי להרצאות אורח.
=============================
הערת המערכת: דגל ישראל שבלוגו "זמן שאול" הוא אותו דגל שהושתל בפוטושופ במשרדה של מושלת אלסקה, שרה פיילין, וגרם לכולם לחשוב שהמיועדת לסגנית הנשיא בארה"ב היא חובבת ציון ידועה (הי שרה! כמו שהבטחתי, הזכרתי אותך בבלוג שלי).

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אבחנה מרתקת
מקורית?

שאול אמר/ה...

הנסיון הקלוקל לייחס לי פלגיאטיזם (גניבה ספרותית) לאו דווקא יעודד פרסום של חידושי תורה נוספים שמי יודע, אולי עדיין נמצאים בקנה. אני מציע למשוך את הדברים בחזרה, אחרת אשלח לביקור בית את יורם אברג'ל.

אנונימי אמר/ה...

מקורי לחלוטין. לא נמצא זכר לדבר בנגלה, חסידות או קבלה.
אהבתי מאוד.